Met een risicoanalyse houd je gevaar op afstand. Een werkgever stelt een risicoanalyse op, om arbeidssituaties te analyseren en zo risico’s te voorkomen door preventief te handelen en maatregelen te bepalen. Maar is het verplicht en wie is verantwoordelijk?
Is een risicoanalyse verplicht?
Ja.
Als werkgever is het jouw taak om te voorkomen dat je medewerkers gevaar lopen op de werkvloer. Het is dus jouw verantwoordelijkheid om je medewerkers te beschermen en de nodige maatregelen te treffen.
Moet een risicoanalyse in elke sector worden opgesteld?
Ook hier weer: ja.
Natuurlijk verschillen de gevaren per sector. Bij een boekhoudkantoor hoef je niet te schrijven dat er chemische stoffen aanwezig zijn, daar draait het om beeldschermwerk. Zij hebben dus andere risico’s dan bijvoorbeeld een bouwarbeider.
Wie is verantwoordelijk voor de risicoanalyse?
De risicoanalyse is de taak van de werkgever samen met de hiërarchische lijn die worden bijgestaan door een interne of een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.
Ontvang hulp zodat je weet wie je kan helpen!
Hoe stel je een risicoanalyse op?
- Welke risico’s zijn er
- Wie wordt er getroffen?
- Welke maatregelen neem je
- Welke prioriteiten zijn er
Zo’n risicoanalyse stel je op aan de hand van drie niveaus:
- De volledige organisatie
- Bepaalde functies of een volledige groep werkpost
- Individueel
Een checklist met vijf stappen:
- Noteer de gevaren voor je medewerkers
- Bepaal de risicofactoren en voor wie het geldt
- Evalueer de risico’s
- Verminder de risico’s door het gevaar weg te nemen of door het risico te beheersen
- Evalueer daarna de overblijvende risico’s en hun aanvaardbaarheid
Schakel een preventieadviseur in, als je niet zéker weet hoe of wat of helemaal geen idee hebt van waar je mee bezig bent.
Wil je hulp? Wel, je krijgt hulp! Wil je even bellen? Liever afspreken? Vertel jij het maar!