Agressie op het werk, zorgt voor minder prestatie. Het is jouw taak als werkgever, om er verstandig mee om te gaan. Je bent verplicht je werknemers in een rustige en veilige omgeving te laten werken.
Agressie op het werk is te voorkomen! Hoe dan?
Ondervind je onderlinge discussies tussen je werknemers? Gebeuren er vechtpartijen? Of worden er ongepaste mails verstuurd? Hopelijk rinkelt je belletje, want je moet ingrijpen!
Hieronder vind je vijf stappen om mee aan de slag te gaan, met een enorme invloed…
Stel een agressiebeleid op
Een agressiebeleid is een document, waarin de sancties staan bij het voorkomen van agressie op het werk.
Je werknemers zijn vooraf goed ingelicht over wat hen te wachten staat. En als werkgever sta je sterker in je schoenen. Niks te “Ja, maar…”, het staat duidelijk vermeld in het agressiebeleid!
Geef een vertrouwensgevoel
Vertel je werknemers dat ze je in moeilijke situaties altijd mogen opzoeken en dat ze hun hart mogen luchten, bij jou op kantoor.
Hierdoor worden agressieve emoties op tijdweggespoeld. Want te laat is te laat!
Stel een vertrouwenspersoon aan
Een luisterend oor is raadzaam. Wil je deze taak liever niet op je schouders nemen? Stel dan een vertrouwenspersoon aan vooraleer er weer een woordenwisseling tot stand wordt gebracht.
Ingrijpen op het moment
Je kan er natuurlijk voor piet-snot bijzitten of het vervolg van deze situaties niet inschatten. Laat het je dan voor nu en altijd duidelijk zijn, dat je moet ingrijpen op het moment zelf.
Elke vorm van pesterij, onvrede of geweld, moet bestraft worden.
Houd een rapport “agressie op het werk” bij
Houd alle meldingen van ongepast gedrag bij. Hiermee kan je je beleid aanpassen en zorgen dat het in de toekomst niet meer gebeurt.
Neem een discussie of een intimiderende mail dus niet met een korreltje zout!